DWD-MediaDWD-Media

informatief / betrokken / overzichtelijk

Karrenmuseum presenteert nieuw programma en website

Op 29 maart opende het Karrenmuseum opnieuw de deuren, met een interessante mix aan evenementen, workshops en infosessies op het programma. De huisstijl werd opgefrist en de website vernieuwd. Met een jong team aan het roer en met de steun van geëngageerde vrijwilligers is het museum klaar voor het nieuwe toeristische seizoen.

 

 

 

Vanaf dit jaar kan je in het Karrenmuseum terecht voor tal van workshops, events en infomomenten. Zo kan je tijdens Erfgoeddag zelf je speelgoed komen maken. Op  Pinkstermaandag strijkt er dan weer een creatieve springsculptuur neer in het museum, waarop kinderen zich naar hartenlust kunnen uitleven. Met ‘studio ambacht’ stopt het museum een  klassieker als “Ambachtendag” in een nieuw jasje en daagt het zijn bezoekers uit om zelf de handen uit de mouwen te steken.  Verder wordt het museum elke eerste zondag van de maand tot leven gebracht en kan je als bezoeker aansluiten bij een gratis rondleiding. Het belooft dus een boeiend jaar te worden.

 

 

 

Vakmanschap en duurzaamheid

 

 “De thema’s hedendaags vakmanschap en duurzaamheid lopen als een rode draad doorheen het aanbod aan activiteiten”, verduidelijkt directeur Pieter Verhoeven. “We leven vaak snel en hectisch. Steeds meer mensen voelen daarom nood aan vertraging en rust. Net dit gevoel willen we als museum aan de bezoekers kunnen bieden. Zo zal de Nederlandse Tiny House pionier Marjolein een lezing komen geven over wonen in kleine duurzame huisjes en kan je achteraf een demo-woning bezoeken. Daarnaast willen we mensen zo veel mogelijk uitdagen om zelf mee te participeren. Tijdens de workshops leer je werken met duurzame materialen zoals leem en leder. Wanneer je zelf iets maakt, krijg je opnieuw voeling met producten en materialen. Het doet je stilstaan bij hoe iets tot stand komt.”

 

 

 

Het goede voorbeeld

 

Het museum probeert alvast zelf het goede voorbeeld te geven. In samenwerking met leerlingen van het Erasmusatheneum Essen maakten ze een robuuste boomstamtafel van wel vier meter lang. De vrijwilligers creëerden eigenhandig de ticketbalie en de publieksmedewerker trok naar de creatieve werkplaats FabLab+ in Antwerpen om met een lasersnijder aan de slag te gaan. Zelfs de stokpaardjes voor de kleinste bezoekers zijn van eigen makelij. Met het aspect duurzaamheid wil het museum zo veel mogelijk rekening houden bij de organisatie van evenementen en activiteiten.

 

 

 

Vernieuwde website en huisstijl

 

Wie voorbij het museum reed, zag misschien de belettering op de onthaalschuur. Ook online wordt gewerkt aan de zichtbaarheid en toegankelijkheid van het museum. De website werd grondig herwerkt en moet vlot weergeven wat er leeft in het museum. “Het virtuele museum en online communicatie worden steeds belangrijker. Met een nieuwe huisstijl spelen we hier op in en verbinden we het nieuwe programma, de website en communicatiekanalen zoals Facebook en Instagram met elkaar”, aldus Pieter Verhoeven.

 

 

 

Praktisch

 

Het programma wordt steeds aangevuld – hou dus steeds de website in de gaten: www.karrenmuseum.be